Alla inlägg under januari 2010

Av Camilla - 10 januari 2010 20:39

Vad är det för Ö vi har flyttat till??  

Solen och vindarnas... och världens bästa...  



Ölandsfåk, benämning på en form av snöoväder som i kombination med extremt hårda vindar förekommer på Öland.

Ölandsfåken, som oftast slår till under december-februari, tvingar ölänningarna att stanna inomhus, ibland även efter ovädrets slut då dörrar och fönster kan ha snöat för.

Fåkens kraft ska inte underskattas, då den ofta slår till väldigt fort och ändrar ett vanligt snöfall till en typ av snöstorm som kan vara livsfarlig att vistas i. Vindbyarna tillsammans med det rika snöfallet gör förutom att sikten blir obetydlig också att luften blir svår att andas. Risken att gå vilse är väsentlig.

Rådet vid en förvarnad förmodad "fåk" är att stanna inomhus och ha (batteri)radio och stearinljus till hands för ett eventuellt långvarigt strömavbrott.

Nuvola apps kweather.svg


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96lands...ndsf%C3%A5k



Av Camilla - 10 januari 2010 11:56

Om en liten stund, typ nu är det ridhusträning och jag är grymt sugen. Jag tänkte att jag ska vara lite strukturerad och skriva ner vad jag ska göra idag för att inte sväva iväg och köra slut på Kiwi (det går nog inte iosf) men det är så många saker jag vill göra:


  • Inkallning med ställande (fokus snabbt stå oberoende var belöningen ligger, testa hela momentet)


  • Rutan (Jag ger mig!!! Jag har i smyg utan er vetskap puttat in en target i mitten och kommer fortsätta även idag. Hålla mig på en meters avstånd och skicka från alla håll samt flytta på rutan, kanske lägga på kommandot stå i rutan)

  • Fritt följ (fokus på bra starter, korta men perfekta rörelser, variera från två till många steg)


  • Apportbock (fokus på håll fast eftersom hon släppte på tävlingen, även testa om hon kommer ihåg att springa ut och hämta och komma in UTAN att tugga, det var rätt länge sedan vi körde detta)
Av Camilla - 9 januari 2010 17:40

Idag åkte jag in till stan för att gå ut med mina föräldrars hundar eftersom de skulle iväg och kika på en husbil. Eftersom träningsabstinensen nästan sprutade ur öronen pga att jag knappt tränat sen jag tävlade, svängde jag in till brukshundsklubben och luftade Kiwi. Vi tränade bla lite inkallning med ställande och med tanke på att vi inte har tränat det särskilt mycket tidigare (och inte alls på sista tiden då jag ville ha en snabb inkallning till 1:an) skötte hon sig ganska bra. Jag önskar mig såklart ett lite snabbare stopp men jag tror att det kommer med lite mer träning.


Jag har nu skapat min allra första film, det blev några små effekter, duktigt va  Dock filmade jag med min mobil så den är inte av bästa kvalitet.

Av Camilla - 7 januari 2010 15:45

 

Mål får gärna enligt mig vara tuffa, gärna så tuffa att det kräver en regjäl ansträning att klara dem men förstås inte så omöjliga att man inte når dit. Självklart kan det hända saker på vägen som gör att man inte uppfyller sina mål och då kan det vara ok. Jag lyckades inte med mina mål för 2009 eftersom det kom en hel del saker i vägen. Dessutom kan de ha varit något för tuffa för oss men när jag skrev ner dem trodde jag på fullaste allvar att det kanske skulle gå. Jag är i allafall superglad över där vi befinner oss idag och känner att jag har utvecklats otroligt mycket själv som hundtränare och matte under detta året.

Nästa års mål ser ut såhär:


Agility 2010:

Starta officiellt under våren/sommaren

Gärna ta en pinne


Lydnad 2010:

Starta tvåan, gärna ta ett LP (främst för att få tillräcklig tävlingsrutin innan vi går vidare) och börja träna momenten i trean


Vallning 2010:

Träna inför vallhundsprovet, såklart jag vill ha Kiwi godkänd, men vägen dit känns lång. Mycket hänger på om jag lyckas få tag i egna får (eller mark är det väl egentligen som saknas)


Bruks 2010:

Här har vi egentligen inga mål men jag skulle vilja börja träna lite sök igen, dock är det så svårt när jag inte har någon att träna sök med. Hittar jag någon grupp kommer jag kanske börja lite på skoj för att sedan ta tag i detta ordenligt den dagen de andra tre målen är uppfyllda.

Av Camilla - 6 januari 2010 15:29

Kiwi och jag har nu debuten avklarad med ett strålande resultat!   

Hon var superduktig min lilla loppa och vi fick fina poäng trots en nolla på hoppet och viktigast av allt, vi hade otroligt kul. Så här såg det ut:


Platsliggande: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 8,5 Stannar upp

Läggande: 9,5 Tveksamt sättande

Inkallande: 10

Ställande: 10

Apportering: 8 Släpper på marken

Hopp över hinder: 0

Helhetsintryck: 10

SUMMA: 171 p


Egna reflektioner:

Ganska ok linförighet men hon kan mycket bättre. Hon kändes ngt låg precis i början men avslutade fint.

Läggande: Jag vet inte varför hon var så tveksam med att sätta sig upp men det viktigaste för mig var att hon lade sig snabbt och det gjorde hon

Hon släppte apportbocken den busen innan mitt kommndo...

Men mitt största frågetecken var hoppet. Kiwi sprang förbi och satte sig sedan fot och det har aldrig hänt förr. Den snälla domaren sa att jag fick göra det en gång till och då satt det som en smäck men jag fick ju såklart inga poäng. Jag hann tänka att nu är det bara hoppet klart och det kommer vi fixa... dumma, dumma tanke!! Man ska aldrig vara säker!


Det roligaste var ändå domarens kommentar på helhetsintrycket. Jag minns inte exakt men han sa något om vältränat, roligt att se oss mm


Nu är siktet inställt på tvåan där målet är att ta ett LP innan vi hoppar vidare till trean. Vi har redan börjat träna momenten i tvåan så det blir förhoppningsvis tävling redan i vår men vi får se! Idag är det vila och soffan som gäller men i morgon ska jag se till att skriva ner mina mål för detta året. Jag är världens lyckligaste just nu. Världens bästa Kiwi-Liwi ligger och sover djupt vid mina fötter   hon är nog ganska så nöjd hon oxå!

Av Camilla - 5 januari 2010 13:51

I morgon är det dax för lydnadsdebut för mig och Kiwi, jag själv har aldrig tävlat lydnad tidigare så det blir en debut som heter duga. Ni som känner mig vet att jag har varit lite smånervös ända sedan jag anmälde mig till tävlingen och för er kan jag tala om att det känns mycket bättre idag. Jag känner mig ganska lugn och väl förberedd. Jag vet att vi har alla förutsättningar att göra riktigt bra ifrån oss och känner mig trygg med Kiwi. Vi har tränat ganska mycket, sett till att få flyt i momenten och haft otroligt kul längs vägen. Jag känner att vi är redo, redo för att testa våra nerver på ett lydnadsprov och det ska bli jättekul! Även om jag vet att ALLT kan hända i morgon gör det mig inte så orolig för om det händer något så styrs det av tävlingsnerver, störning pga publik och en massa andra faktorer som vi inte har tränat tillräckligt på. Kiwi är fortfarande ung och efter i morgon kommer jag att veta hur jag ska lägga upp träningen framöver.  Det blir en liten milstolpe.


I morgon ska jag gå in i ridhuset med en bra attityd, med gott självförtroende och lita på att Kiwi och jag fixar detta (gör vi inte det så tar vi det då) det är det minsta jag kan ge min underbara hund.

Ovido - Quiz & Flashcards