Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Ridhusträning

Av Camilla - 10 januari 2010 11:56

Om en liten stund, typ nu är det ridhusträning och jag är grymt sugen. Jag tänkte att jag ska vara lite strukturerad och skriva ner vad jag ska göra idag för att inte sväva iväg och köra slut på Kiwi (det går nog inte iosf) men det är så många saker jag vill göra:


  • Inkallning med ställande (fokus snabbt stå oberoende var belöningen ligger, testa hela momentet)


  • Rutan (Jag ger mig!!! Jag har i smyg utan er vetskap puttat in en target i mitten och kommer fortsätta även idag. Hålla mig på en meters avstånd och skicka från alla håll samt flytta på rutan, kanske lägga på kommandot stå i rutan)

  • Fritt följ (fokus på bra starter, korta men perfekta rörelser, variera från två till många steg)


  • Apportbock (fokus på håll fast eftersom hon släppte på tävlingen, även testa om hon kommer ihåg att springa ut och hämta och komma in UTAN att tugga, det var rätt länge sedan vi körde detta)
 
 
Sandra & Keep

Sandra & Keep

10 januari 2010 13:24

Sök är verkligen urkul och det är lätt att fastna, om du har boken så behöver du nödvändigtvis inte börja med en instruktör, för den beskriver väldigt bra hur man börjar. Då kan man hyra in en instruktör senare om man stötter på problem.

Markeringssätt väljer jag utifrån hunden själv, både Keep och Nova älskar och springa, så därför har båda rulle. Sedan så måste hunden ha tillräkligt mycket självsäkerhet för att klara av att stanna 50 meter ut och skälla på en figurant helt själv. Du kan testa att låta hunden springa ut och leka med en figurant 30-40 m ut, och sedan släpper figuranten leksaken. Springer hunden tillbaka till dig så är den mer en rullehund och tvärt om. Jag tycker man skall använda detta sätt samt hur mycket hunden skäller i vardagen för att bestämma markeringssätt.


Räddningen och tävlingssöket rekommenderar olika då det fyller funktionen för det man gör bättre. Det är lättare att få bra betyg med rullemarkering i tävlingssöket, i räddningen så vill man ju inte att hunden lämnar figgen och sedan glömmer bort var den var.
Det är bara att själv välja vad man vill ha för markering, utifrån hunden.

Hoppas lydnadsträningen gick bra, lyxigt med ridhus;-)

http://www.keepiteasy.se

 
Elisabeth & bc-killarna

Elisabeth & bc-killarna

10 januari 2010 14:37

Det lilla vi testade sök på fortsättningskursen i lördags gav verkligen mersmak :) Så jag åkte hem o beställde "Sök i teori o praktik" på stört :)) Kul att läsa att den är så bra!!

Vilket ridhus var det träning i idag? Aledal? På onsdag tänkte jag åka på träningen i Mörbylånga, kanske ses då?

Kram

http://www.loveofrasse.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards