Direktlänk till inlägg 24 september 2009

Nya tag igen

Av Camilla - 24 september 2009 11:48


I tisdags infann sig träningslusten igen så jag ringde till min uppfödare för att få lite konkreta tips för att komma vidare i vallningen. Hon tyckte att jag kunde sätta lina på Kiwi och testa att fösa fåren. Jag skulle introducera time (gå rakt mot fåren), klappen (kom till mig) och korta flanker (ut till klockan 7-8 vä eller 4-5 hö) och där lägga henne eller time. Jag kunde såklart inte hålla mig länge utan tog vårt pick och pack och drog till Anja nästföljande dag.


Vi handplockade de allra lugnaste fåren och tog in dem i 25:an med hjälp av duktiga Chillan och där inne höll vi till. Jag hade egentligen bara ett mål med dagens träning och det var att Kiwi skulle vara lugn och fin, kunna putta på fåren i sansat tempo och det lyckades hon faktiskt bra med! Speciellt en gång var hon superduktig då fåren drog iväg snabbt höll hon huvudet kallt och stoppade dem fint bara genom att gå ut till kl 3.

Vi tränade även korta flanker, klappen tog hon bra men det var först lite trögt att få henne att runda mig vilket berodde på att jag stod lite långt bak. Jag klev fram lite och då gick det bättre. När hon rundade mig lade jag lite försiktigt på pyshen och sedan ligg eller time 5-6/7-8. Vi gjorde inte detta så jättemånga ggr för jag märkte att Kiwi blev väldigt trött i huvudet. Ännu en anledning att skaffa egna får för att kunna träna korta pass men ofta. Jag är så oerhört tacksam för att mina vänner låter mig träna på deras får!!


Vi avslutade med att hon fick putta runt på fåren lite rakt fram och i stor sväng. I sväng vill hon gärna gena och stoppa fåren i stället för att fösa bakom så här fick jag stötta henne med linan. Kanske gör hon det för att det är för svårt för henne än så länge...?


Kiwi är fortfarande lite osäker och kommer ibland in till mig när hon inte vet vad hon ska göra (jag jobbar hellre med detta än att hon lägger av!). Förmodligen beror det på att jag tidigare ibland har korrigerat henne för sent och därmed fel så fy på mig!! För att stötta henne försökte jag vara snabb med smacken och få henne på benen innan i det "kritiska läget". Jag gillar inte att hon släpper fåren men hoppas på att detta beteende försvinner när hon får mer självförtroende!


Jag måste jobba massor på min röst, märkte en tydlig förbättring när jag sänkte tonläget och pratade sakta. Kanske är det dags att börja med engelska kommandon för mitt ligg (samma som i lydnaden) kommer ofta i en allt för hög tonart och den verkar stressa henne. Det är nog lättare för mig att ändra om jag byter ord helt enkelt.


Detta passet var ett av de bästa! Inte bara för att Kiwi gjorde en hel del bra saker utan även för att jag kände att jag hade koll på vad jag gjorde, lite mer än annars om jag får lov att driva lite med mig självTungan ute.


Jag tycker att det är otroligt svårt med vallning och ännu svårare att sätta ord på det jag ser. Kommentarer tages gladeligen emot, vi vill utvecklas för vi är helt klart tända!! Det är såå kul!


Idag har jag inget inbokat men ändå massor att göra. Det ska städas, packas, tvättas, planeras och promeneras. Om jag hinner tänkte jag åka upp till klubben och vara med på torsdagsträningen men det beror på hur mycket jag hunnit under dagen. Celvin är just nu väldigt mammig, vilket är mysigt men innebär även att jag har mindre tid över till annat. Det går inte heller längre att lägga honom i gymet och tro att han ligger kvar där. Han förflyttar sig i ett rasande tempo, han har inte börjat krypa ännu, utan ålar sig fram, men det är bara en tidsfråga. Det gäller att vara med och passa allt från lamellerna, hundarnas vattenskål, kökslådorna mm. Det är jätteroligt att se honom utvecklas men det gäller också att planera andra sysslor där efter.


Något som jag har slarvat att träna i lydnaden är apportbocken. Vi var ganska  flitiga i några dagar i somras men har sedan efter det glömt bort den... eller förträngt?? Jag har velat hitta en bra metod eftersom Kiwi har ett stort föremålsintresse och inte ska se apportbocken som en belöning. Jag hittade en artikel på Fanny Gott s hemsida och blev lite sugen att testa hennes metod idag.


I morgon drar vi tre till storstaden för lite shopping. Vet inte hur jag ska klara mig utan Kiwi och Meya i helgen men det ska nog gå... Vi har ju fixat fantastska hund- och husvakter så jag vet att de kommer ha det toppen!

 
 
Ingen bild

mamma

24 september 2009 13:46

Åh vad det låter svårt med vallning! Fattar inte hälften av vad du skriver! Herregud vad du har lärt dig massa uttryck mm! Duktiga ni é! Vilken utveckling ni gjort kiwi och du bara på ett par veckor! Ni var superduktiga på promenaden igår kväll! Lydnaden gick ju som smort ute på fältet i Saxnäs! =D Kramizar

 
Elisabeth & bc-killarna

Elisabeth & bc-killarna

28 september 2009 13:43

Tack för grattis :) Härligt att ni hade det så bra i huvudstaden! Ses snart i nån fårhage!! =)

Kram

http://www.loveofrasse.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards