Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Tung dag...

Av Camilla - 18 september 2009 11:56

Idag är det ännu värre, saknaden ännu större och hålet i hjärtat ännu djupare. Det är så tyst här hemma, de andra två hundarna bara sover. Jag borde aktivera mig själv och dem för att tänka på något annat men får inget gjort. Jag saknar min lilla ögonsten sååå! Det dåliga samvetet gör sig påminnt, kunde jag gjort något mer, kunde jag gjort något annorlunda? Ja, förmodligen men nu är det inte så, det är alltid lätt att vara efterklok. Min lilla vovve mådde inte bra! Så var det, det är den bistra sanningen. Inte en enda dag har det gått utan att jag har tänkt och oroa mig för Tindra. Har hon motionerat för mycket, för lite? Har hon mycket ont? Sista tiden har jag orat mig för att Celvin ska råka få tag i hennes svans som hon är så otroligt rädd om. Visst är det min/vår skyldighet som föräldrar att lära barnet att vara snäll mot hundarna men alla som har haft eller har barn vet säkert hur snabbt det kan gå och en hund som har ont kan man inte alltid lita på, hur gärna man än vill. Tindra har aldrig visat något aggressivt beteende mot oss, hon var en underbar familjehund! Men vi vuxna lärde oss oxå hur vi skulle hantera henne och vi förmedlade alltid det till folk som kom och hälsade på. Hur man skulle lyfta henne, att man skulle undvika svansen mm.


Tindra har varit bättre, verkat piggare en tid men symptomen har ändå funnits där hela tiden. Hon har dessutom många gånger hållt sig på promenaden. Vi kunde komma in från en långrunda utan att hon hade gjort sina behov och därmed signalerade att hon behövde ut igen. Samma symptom som när hon fick senaste skovet av smärta. Jag misstänker att det smärtade att kröka rygg.


Det som fick oss att ta det slutgiltiga beslutet var att Meya och Tindra rök ihop och slogs på liv och död. De har slagits förrut, från att ha varit små gruff som vi har kunnat avbryta har det stegvis eskallerat. Vi har kunnat se ett samband med deras slagsmål och Tindras allmäntillstånd. Klart att det blir obalans i flocken när någon inte mår bra.


Vi har hört oss för om omplacering, men om vi ens skulle ha hittat någon till Tindra hade det inte känts rättvist varesig mot hunden eller den som skulle ta hand om henne. Vi kunde ju inte lova någonting. Tindra var inte hel och frågan var inte OM hon skulle få ont igen utan snarare NÄR. Jag skulle bara lämnat över bekymret till någon annan. (Det är inte Tindra jag kallar bekymmret utan det att behöva oroa sig för en älskad vän!!) Nä, vi kände att som föräldrar och djurägare var det vår plikt att fatta ett beslut, hur ont det än gjorde. Det här är inget som kommit plötsligt utan har varit en lång och seg process med mycket tårar och velande hit och dit.


Man får ett väldigt speciellt förhållande till en hund som inte är frisk. All tid vi har spenderat på rehab, muskelträning hemma, resor till olika veterinärer i landet och annat kunnigt folk gör att man kommer varandra så nära. Det går inte riktigt att förklara. Vi ville så gärna att det skulle funka, vi ville att hon skulle slippa ha ont, slippa att ha ett öga i nacken hela tiden för att hinna undan om ngn kommer för nära. Slippa att ständigt känna stress. Kort och gott, vi ville att hon skulle vara frisk!


Jag måste verkligen ta mig i kragen, jag har två fantastiska hundar som behöver sin matte och en liten son som behöver sin mamma (även om han är lyckligt ovetande och gapskrattar åt mig när jag gråter, han har inte lärt sig alla signaler än som tur är). Det gör bara så jäkla ont hela tiden. Tänker jag på något annat i några minuter (jag kom på mig själv med att gå in i sovrummet och kolla efter Tindra, om hon låg där i den lilla solfläcken som hon brukar om eftermiddagarna) gör sig den bistra sanningen mig påmind som en stöt genom hela kroppen. Känns som om tårarna aldrig kommer sluta rinna, att ingenting kan bli kul igen...ingen mat kan bli tillräckligt god. Någonstans där inne vet jag att det inte fanns något annat alternativ.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

18 september 2009 14:29

Hej vännen! Usch vad tråkigt med er Tindra!!! Det låter som hon fick ett så bra liv som var möjligt med hennes onda rygg!! Jag tycker ni tog helt rätt beslut att låta henne vandra vidare - utan smärtor. Men sorgen o saknaden är ju ändå lika stor, man mister ju en familjemedlem.

Stora kramar till er alla!!!

http://www.loveofrasse.dinstudio.se

 
Ingen bild

Anna-Lena

18 september 2009 17:00

Usch Camilla jag fick en chock när jag läste och förstod!!! Ringde dig nu men förstår om du inte orkar att prata. Din blogg fick mig verkligen att gråta...Anja ringde just o ville prata VM och jag berättade för henne - hon hälsa så mycket.
Stackars er:( Vilken hemsk vånda ni verkar ha haft länge - och att ta detta beslut -vad otroligt svårt!!! Tänker på er....

 
Ingen bild

mamma

20 september 2009 11:00

Åh mitt älskade barn om man ändå hade kunnat skydda dig från dessa fruktansvärda prövningar i livet! Jag vet med hela mitt hjärta att ni har tagit helt rätt beslut både för Tindra och för er familj! Jag tycker det är himla modigt att ta ett så fasansfullt svårt beslut och det är att ta ansvar som både föräldrar och hundägare! Alla sörjer vi Tindra och känner stor saknad men innerst inne vet jag att hon har det skönt uppe i hundhimlen och Ettan o Zacke har helhjärtat tagit emot henne! Tänk vilket snyggt par Tindra o Zacke! Mamma Ettan pysslar om dem och de har det helt underbart utan all oro och smärta! ;o) Är med dig! Puss o kram mamma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards