Direktlänk till inlägg 2 september 2009

Duktig hund

Av Camilla - 2 september 2009 21:29

Idag när jag kom upp till klubben hade jag bara ett mål i sikte; Kiwi skulle över balansen frivilligt innan vi åkte hem och vi lyckades! Jag visste att eftersom hon tidigare gått över utan problem så gällde det bara att övertyga henne om att det är ganska så häftigt att springa över. Jag började så som jag gjort de senaste veckorna med att låta henne ta sista delen med en belöning nedanför kontaktfältet. Efter det lyfte jag på henne, högre och högre upp ända tills jag var vid den andra nerfarten. Först var hon jätterädd och ville bara därifrån och jag tänkte att det hä går aldrig men sen tänkte jag att nu jäklar ska du över. Jag ger mig inte! Efter några repetitioner märkte jag att hon började tycka att det var lite häftigt och ville iväg snabbt till belöningen och då kände jag att det var dags att testa hela balansen. Hon tvekade lite först men det krävdes inte mycket övertalning innan hon var över... och fort gick det. Vi gjorde om detta rätt så många ggr så jag hoppas nu att det inte ska vara några problem mera! Jag tänker vänta med gungan ett tag till, tills balansen känns helt inlärd, eftersom det var den som ställde till det förra gången. Jag ska oxå börja om med gungan för som det är nu så är det stört omöjligt att få henne att trampa på den (duns och godis) vilket hon tyckte var görhäftigt för några månader sedan. Jag har iaf lärt mig lite om hur hon funkar när hon totalt låser sig. Vara lugn, vänta ut henne men samtigt försiktigt tvinga henne att utföra det jag ber henne om. Och när hon gör det en massa belöning såklart! 


Mellan balansträningen tränade jag även slalom. Jag tycker att det går framåt! Målet är såklart ett självständigt slalom, ellerbätter uttryckt, självständiga hinder!


I morgon är det avslutning på agilitykursen! Det har varit en superkul kurs med en hög nivå. Alla ekipage har varit jätteduktiga! Hoppas att vi snart är igång med nästa kurs och att alla vill fortsätta!


 
 
Ingen bild

Mamma

3 september 2009 08:26

Det var verkligen en fröjd att se er igår! Kiwi tyckte ju att det var jättekul o var sååå himla duktig! =D Mysigt var det att få gosa o pussa lite på godingen Celvin! ;o)
Puss o kram mamma/mormor

 
Ingen bild

Anja o flock

3 september 2009 09:39

Tjoho vad duktiga ni är:))
Då kör vi så det ryker i regnet ikväll;)

Vad gäller vallningen, tycker jag vi kör på väldigt snart igen, så vi kommer framåt! Kan ju ta hem gänget till 25:an å träna där om det behövs?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards