Alla inlägg under januari 2009

Av Camilla - 4 januari 2009 20:25

Usch, idag har det varit kallt ute! Egentligen gillar jag 8 minusgrader och snö men nu när jag är gravid har jag inte några bra vinterkläder att ta på mig. Magen är för rund helt enkelt! Jag trodde inte att jag skulle behöva handla vinterkläder eftersom vi knappt brukar ha någon snö här nere. Fast enligt vädret på TV kommer detta att hålla i sig. Jag kanske får tänka om..?


Fredrik och jag tog bilen ner till Kalmar Sundsparken och gick en promenad där med hundarna. De var som tokiga i snön och sprang och lekte sig trötta vilket Fredrik och jag var mycket tacksamma över. Nu sover de hårt alla tre!


Pga kyla har vi ägnat oss åt inomhusaktiviteter. Apportbocken, fjärr, och lite andra trix. Jag har även gjort en hemsida som ni gärna får besöka genom att klicka på länken: http://www.teamleader.se/camilla

Den är inte riktigt klar än men det kommer väl framöver.


Lite avundsjuk är jag allt på mina vänner som är och tävlar agility på My Dog i Göteborg. Jag fick en rapport för ett par timmar sedan och det var lite blandade resultat. Några var supernöjda, några andra inte. Verkar som det är rätt hård konkurrens vilket inte förvånar mig det minsta då det är en jättestor tävling. Tydligen kommer de inte att bli färdiga före midnatt i kväll, i morgon väntar en lika lång dag. Det sätter verkligen hundarnas och förarnas koncentration på prov! 


Jag har nu gått in i den 8:de månaden av min graviditet. Tänk att det bara är två månader kvar tills det kommer en liten bebis! Tiden har gått fort och jag är så tacksam över att jag har fått må bra så här långt.  


På fredag ska vi träffa Magnus på Multibygg igen för mer information angående tidsplan i vår samt när och hur vi ska göra alla val. Det ser jag fram emot, jag som gillar att planera! Jag vill helst inte sitta på BB med en massa kataloger och göra viktiga val till vårt hus. Kanske blir lite hysteriskt då;o). 


Nu börjar jag bli lite trött på att sitta vid datorn. Ska försöka hitta på något vettigt, som att se på TV exempelvis... skratt, ni förstår ironin hoppas jag!


Som sagt, kolla gärna in hemsidan. Er jag har länkat till, hoppas att det är ok, annars är det bara att säga till så tar jag bort det. 


Kraaam Camilla 

  

Av Camilla - 1 januari 2009 18:30

Nyss hemkommen och lite småfrusen sitter jag här med min dator i knät igen. Kiwi och jag har varit på Kalmar BK i kväll och här följer en kort sammanfattning:


Fria följet - Kiwi var övertänd, ville lite för mycket och hamnade därmed för långt fram flera gånger. Detta är jag minst nöjd med idag. Jag misstänker att det berodde på att jag bara hade en klumpig leksak med mig idag som inte fick plats i fickan. Lite osmidigt av mig, godis brukar funka bättre. Jag slutade belöna henne framifrån och gav henne istället leksaken från ryggen och detta hjälpte lite grann.


Stå - gick mycket bättre idag igen, känns som att hon börjar förstå kommandot


Hopp över hinder - gick strålande med endast hopp som kommando. Hon gillar verkligen detta moment! Bådar gott inför agilityträningen...


Läggande under gång - Kiwi lyssnar snabbt på kommandot, det är fotgåendet innan vi behöver träna mycket mer.


Platsläggning - hon lyfte sakta på huvudet en gång men lade sedan ner det igen. Annars låg hon stilla i 2 minuter och på 20 meters avstånd..


Vi fick även rätt så mycket "oplanerad" störning i form av smällare. Dessa verkade inte bekomma damen någonting. Skönt!



Av Camilla - 1 januari 2009 13:11

I natt var det Fredriks tur att drömma lite roliga drömmar:o).


Anja har en superfin trädgård och har väldigt bra hand med alla typer av växter, alltså raka motsatsen till mig! Fredrik hade i natt drömt att vi hade bett Anja om hjälp med vår nya trädgård och hade sedan åkt iväg på en resa och lämnat resten till mig och Anja. När han kom hem upptäckte han till sin stora fasa att trädgården hade förvandlats till en jättelik agilitybana. Anja var helnöjd och jag var överlycklig, så Fredrik tänkte fram och tillbaka på hur hans skulle kunna säga till oss att det inte riktigt var som han han tänkt sig. Hur han än skulle säga det skulle någon bli ledsen. Ha, ha, ha! Jag skrattade så jag nästan kiknade vid frukosten när han berättade om denna dröm. Fredrik såg inte riktigt lika road ut;o).   

Av Camilla - 1 januari 2009 12:41

Jag ska här och nu försöka sätta upp så konkreta och mätbara mål som möjligt. Ja anser för min egen del att mål ska vara rimliga men de ska oxå vara ganska tuffa och sporra till bättre träning och mer inspiration.

Sååå, håll i er...


Kiwi

* Debutera agility i september och få en pinne i klass ett innan året är slut

* Komma upp till klass tre i lydnad

* Få Kiwi godkänd vallhund


Tindra

Tyvärr stoppar hennes rygg mig att sätta upp resultatmål då jag inte kan veta hur pass regelbundet vi kan träna men något måste jag ju komma med.

* Att fortsätta med styrke- och konditionsträning

* Att sätta ihop ett freesyle-program som skulle vara godkänt att starta en tävling med.

* Testa på viltspår

* Att hitta en ny gren som Tindras rygg håller för och där kunna sätta upp nya mål, gärna tävlingsmål


Meya

Då hon är inne på sitt 9:onde år har vi inte längre några tävlingsambitioner men vi kommer ju fortsätta att träna!

* Att lägga MINST två-tre dagar i månaden på spår i skogen

* Att hon varje dag i ska få utföra roliga och för henne meningsfulla uppgifter i sin egen takt

Av Camilla - 1 januari 2009 11:55

Grrrrrr!! Idag har jag varit arg på riktigt på min lilla Kiwi! Vädret här i Kalmar är fantastiskt idag. Strålande solsken, vindstilla och 2 minusgrader. Fredrik och jag åkte därför ut till, enligt mig, Kalmars mysigaste strövarområde, Svinö. Utsikten var underbar, vattnet runt den lilla halvön var klarblått! Dock imponerade inte Kiwi på oss idag. Efter en stunds promenad dök hon rakt ner i vattnet och fullkomligt struntade i att jag kallade in henne. Jag fick springa fram till strandkanten och gorma att nu j-lar kommer du hit och då minsann hörde min lilla loppa och kom springandes med svansen mellan benen. Sen var det en dygnsur och frusen BC som fick gå "sida" raka vägen tillbaka till bilen. Fredrik och jag konstaterade att vår långpromenad i solen endast blev 25 minuter lång... I eftermiddag kommer jag åka till klubben och träna lite, men först ska Kiwi få bli riktigt varm igen. Just nu sover hon gott i sin bia med lite filtar.


Vart kom detta ifrån nu då? Min annars ganska duktiga hund som alltid kommer på inkallning har fått fnatt! Hamnat i någon tonårsperiod något sent? På ett sätt är det roligt att se att det finns en hel del egen vilja i henne men det här måste vi jobba bort snabbt. Man ska alltid komma när matte ropar, hur roligt man än har!! På våra morgonpromenader går Kiwi alltid lös med en hel del vatten runt omkring sig men hon vet att man inte får gå i så det där med vatten är inte en ny situation!


Igår var vi först ute vid huset och kikade sedan åkte vi vidare till Saxnäs brukshundsklubb och tränade. Jag blev jätteförvånad över att vi var helt ensamma där, trodde att det skulle vara en hel del folk iom att det var nyårsafton och att många säkert ville aktivera sina hundar innan festen började. Men jag hade fel.


Jag tog hjälp av Fredrik och Meya och lade två platsläggningar. Den första gick strålande, hundarna låg ca 1,5 minut. På den andra hände det som jag aldrig trodde skulle hända. Meya som alltid varit säkrare än säkrast på platsen reser sig efter nästan 2 minuter och springer glatt fram till oss. Jag blev så förvånad att jag nästan glömde bort duktiga Kiwi som FAKTISKT LÅG KVAR!!! Duktiga vovve! Jag skyndade mig därför att belöna och släppa upp henne. Så här i efterhand tänker jag att det inte är så tokigt att det ibland går lite fel så man kan utmana sig själv i sin träning. Kiwi börjar kanske bli mogen för att utsättas för lite mer störning. Jag har kanske varit lite för försiktigt med det iom att hon känts lite splittrad ett tag.


Vi gjorde även några uppletande och lite annat smått och gott. 


Nyårssmällare

Jag och Fredrik var hemma med hundarna i år. Vanligtvis brukar mina föräldrar ställa upp och passa den vid nyår men i år tänkte vi inte belasta dem med det eftersom vi nu har tre hundar (och de själva har två)  samt att jag inte visste hur Kiwi skulle reagera vid 12-slaget. Dock var min oro helt obefogad. Kiwi var lugn som en filbunke! Hon halvsov och tittade bara upp när det smällde riktigt högt. Dock förvånade Meya mig, gamla tanten, över 8 år gammal har gått och blivit riktigt skotträdd på äldre dar. Hon satt och skakade i soffan bredvid Fredrik när det var som värst. Tindra däremot var i min famn och kikade ut genom fönstret. Coola terriern tyckte att det var görhäftigt med alla smällare där ute.

Runt 1:00 gick jag ut med Kiwi och Tindra för en sista nattrunda och då smällde det fortfarande en del. Varken Kiwi eller Tindra brydde sig nämnvärt. Superskönt, hoppas att detta håller i sig och att Kiwi håller sig skottfast! Vi har kommit en bra bit på väg i alla fall. Nu kan det nog snart vara läge att träna skott på klubben. Tidigare har vi hållt oss lite på håll men vi har aldrig undvikit att åka dit för att det är skottträning.


God fortsättning på er alla därute!


   

Ovido - Quiz & Flashcards