Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Agilityträning...

Av Camilla - 25 januari 2009 22:49

I eftermiddags var jag och Kiwi och tränade på Kalmar Bk tillsammans med Per och Cocoz. Det var en upplevelse;o).  Vi har inte tränat tillsammans på flera månader och Kiwi var oerhört brydd av Cocoz skall. Dock körde vi på, jag sänkte kraven och efter en liten stund gick det bättre. Men jag måste nog se till att träna med massor av andra skällande hundar för lillan börjar bli stor och måste lära sig.


Jag hade tänkt att bland annat ta fram ett slalom och träna lite ingångar. Hade sett fram emot att se hur mycket Kiwi kommer ihåg sedan sist för det var ett tag sedan. Tyvärr har de ändrat lite i sina rutiner på Kalmar BK. Numera är det två olika lås på bodarna, ett lås som bara instruktörer har nyckel till där alla hinder godkända för tävling finns och ett där alla medlemmar som har betalt 750:- för sin nyckel där alla "skräphinder" ej godkända för tävling finns. Alltså fanns där inte så mycket hinder alls. Till slalomet fanns där bara 4 pinnar vilket hade funkat för mig om det inte var så att de bara har ett långt "ställ" där man sätter slalompinnarna i så pga skaderisken lät jag slalomet stå. Det gjorde dock inte så mycket då Kiwi fortfarande är ung och jag bara tänkte träna lite grann, lite mer synd om de andra med vuxna hundar som var där och saknade en hel del hinder.


Vi tänkte om och tränade starter, framåt och ut. Oj vad duktig hon var lilla stumpan. Framåt var inga problem alls hon har ett grymt hindersug redan och då har vi knappt börjat. Alla hinder var väldigt låga! Trots detta rev hon några gånger så jag måste nog redan nu tänka ut hur jag ska hantera det om det fortsätter.


Kiwi har redan ett enormt tryck under fötterna och det kommer att bli spännande att börja arbeta med henne på riktigt. Dock betyder det även att hon har lätt för att gå upp i stress, något som jag både gillar och ogillar. Jag ska se till och lära mig hur jag ska hantera stressen för jag tror att den främst är av godo.


Något annat som jag måste arbeta med är att få henne att gå på höger sida. Våran intensiva lydnadsträning har satt sina spår och idag var det i stort sett omöjligt att få henne på högersidan. Detta roade mig faktiskt lite för hon satte sig jättefint på vänster sida HELA tiden. Jag tror inte att det ska ta så lång tid att träna att även gå på höger sida igen, hon är klok min lilla tös.


När vi var klara släppte vi på Per på banan igen och gick ut på lydnadsplanen och tränade lite till. Det var full rulle på klubben idag, flera skällande hundar, hästar som gick förbi och en hundkurs. Kiwi blev väldigt brydd av detta men hon stannade vid mig och försökte fokusera. Då och då stannade hon upp och lyssnade och tittade efter de andra. Jag tränade enkla saker, exempelvis gå vid sidan -  att jag försöker gå ifrån henne i alla möjliga riktningar så hon får kämpa lite för att hinna ikapp och då hon är i rätt position belönar jag med godis innan jag snabbt igen byter ritning. En toppenövning, som gett snabbt resultat så även idag. Ett roligare sätt att träna inför fria följet. Jag tränade även att gå fot förbi och ifrån leksak samt kalla in förbi leksak för att sedan ge Kiwi mitt OK - (hämta lekis). Även detta fungerade jättebra mitt i all stress. Kiwi har ju ett enormt föremålsintresse så det fungerade fint att ge henne något att fokusera på när det var rörigt runt omkring. Att fokusera på vad matte vill att jag ska göra så att jag sedan kan springa och hämta leksaken.


Jag och Kiwi måste alltså spendera mycket tid på klubben när det är fullt med folk där. Gärna på agilitybanan då det är lite tjo och tjim och skall!

Annars kommer detta att förbli ett problem för oss.


I morgon jobbar jag halvdag, ska först efter det till barnmorskan och sedan till klubben och träna hundarna. Tindra och Meya ska få leka gärnet med mig och vara störningsmoment till Kiwi som då ska få träna passivitet. Dock blir det inte samma störning med mina egna, detta har vi ju tränat en hel del. Förmodligen kommer vi att vara själva på klubben, det brukar vi vara på eftermiddagen:(.


Efter detta ska jag och dogsen till Jennie för klockan sju är vi bjudna på middag hos Förlösas bästa kock!! Det ser vi fram emot!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards