Alla inlägg den 8 februari 2009

Av Camilla - 8 februari 2009 14:17

Shopping

Oj vad jag har shoppat sista tiden... Det hela började med att vi åkte till IKEA förra helgen för att köpa en spjälsäng till vår lilla bebis som snart kommer till världen. Jag har länge velat vänta men nu tyckte Fredrik att det faktiskt var dags, det preliminära datumet närmar sig med stormsteg och faktiskt så är det så att alla förlossningar som sker tre veckor före och två veckor efter datumet kallas normala. Barnsäng


 Vi kunde inte hålla oss mer än ett dygn innan vi monterade upp alltihop. Vi blev faktiskt mycket nöja!





Denna helgen var det dags att göra av med mera pengar... Jag tog med mig min mamma in till stan och medan Fredrik och Per åkte över till huset för att hämta lite grejjer köpte vi på oss allt som kan tänkas behövas till bebis. Bland annat:


Byxor  Ett par gröna hängselbyxor med matchande body och mössa...


Body















 Och självklart ett par strumpor som passar till...


Strumpor






                 Även mamma blev sugen att köpa lite kläder till bebisen. Hon kom lite senare med dessa... (bilden nedan).


Bodys

Dessutom handlade jag en hel del saker som vi kommer ha nytta av såsom blöjor, bebisolja, nappar, tvättlappar mm. Det är mycket att tänka på, jag är glad att det finns så mycket information att hämta från nätet om vad man bör handla innan bebis kommer och ungefär när det är lagom att göra det. Kvar nu är egentligen bara att packa väskan. Den väskan som man ska ha med sig till förlossningen när det är dags. Vi kommer att packa den ganska så snart, det gör ju inget om den får stå ett par veckor, hellre det än att Fredrik i panik ska packa den när jag talar om att det är dags och att det är bråttom;o).


Förlossningen

Än har jag inte börja oroa mig för förlossningen. Jag är inte rädd för smärtan, den vet jag kommer finnas där ändå oavsett, utan mer nyfiken på vem det är som kommer titta ut. Personen i magen har hicka flera gånger om dagen (så sött!) och rör sig ivrigt så fort jag sätter mig för att ta det lugnt. Jajemenn, även om nätterna!! Men jag håller mig pigg om dagarna i alla fall som tur är.


Fyra arbetsdagar

Jag kan inte förstå att jag bara har hela fyra arbetsdagar kvar... på torsdag går jag på föräldrarledighet!! Det kommer ganska så lagom faktiskt. Förra veckan kände jag mig fortfarande ganska så smidig men under denna veckan som varit har det hänt rätt mycket med kroppen. Sammandragningar gör att jag måste ta det lugnt och några snabba promenader är det inte längre frågan om.


Hundträning

I veckan har det blivit lite mindre träning än vanligt vilket har märkts på hundarna. Jag har inte kunnat röra mig i samma utsträckning som tidigare vilket har varit tråkigt både för mig och dem. Dock följde min underbara sambo med mig till brukshundsklubben i går och tanken var att han skulle träna Kiwi och jag skulle vara instruktör;o). Jag började dock träna med Kiwi medan Fredrik tränade de andra två och det gick så bra att jag knappt kunde lämna över Kiwi till Fredrik när han var klar med de andra två. Fast när det kom till att springa hade jag inget val;op.


Vi körde en del torrhandling först med bakom och framförbyten mm, sedan lite bäbisagility på låga hinder, samt introducerade slalom litegrann. Kiwi skötte sig utmärkt och Fredrik var jätteduktig. Han är ju snabb och det måste man vara om man ska hinna med Kiwi för där går det undan. Herregud, hon är så häftig min lilla vovve. Det ska bli ett sant nöje att arbeta vidare med denna lilla tös!!


Idag 

Idag vågade jag mig iväg till brukshundklubben alldeles själv igen tack vare att det gick så bra igår. Lydnadsträning stod på agendan samt en del störningsträning (stort behov!!). Kiwi gick suveränt bra! Fria följet var helt underbart även hennes fokus i lite andra moment. Även bland lyckade träningspass finns det ibland saker att klaga på och det kommer jag göra nu. Jag föstår inte varför min, i alla situationer, lättlärda hund inte lär sig ställandet. Jag är säker på att det har mer med mig att göra än med henne, förmodligen belönar jag fel eller olika från gång till gång. Ibland sätter hon ställandet perfekt sedan i bland förstår hon inte alls vad jag menar... Hmmm, får vi fundera på!!


Agility, störingsträning och vallning

Jag var hos Anja förra fredagen och fick lite hjälp med agilityövningar. Vi fick med oss en hel del tips som vanligt!! Vi tränade en del torrhandling, och några av övningarna har jag gjort dem Kiwi tidigare även om hon inte kom ihåg det just då;o) eftersom det var så länge sedan. Nu har jag slipat lite på detta i veckan och har märkt att inte Kiwi behövt så himla mycket träning för att minnas igen. Det betyder att lite grundträning redan sitter där. 


Jag bad Anja att köra lite agility med Jaffa så att jag kunde träna störning med Kiwi. Jag vill att hon ska kunna ligga lugnt och titta på och det är en sak som vi verkligen har haft problem med. Speciellt när någon springer, skäller eller ännu värre... både och. Det går mycket bättre vid exempelvis lydnadsträning. Kiwi skötte sig inte alls särskilt bra, en del gånger stog hon tom och skällde på dem även om Anja försökte anpassa sig efter vad Kiwi klarade av och inte. Grrr, jag blir ju tokig och det får jag inte bli! Jag har nu i veckan lagt märke till  att Kiwi inte klarar ett ljud som sshhhhhh. Konstingt att jag inte har tänkt på det tidigare. Nu kan jag meddela att hon fixar ljudet bättre men jag kommer inte att gå in i detalj just nu hur jag har tränat in det mer än att säga att man ibland får påminna sig själv att backa en massa steg om man har ett problem, för det är först när hunden kan alla små steg man kan lyckas med de stora. Om man tränar medvetet så behöver inte heller vägen till att lyckas vara så lång! Det är många sådana här saker som jag menar när jag säger att jag är supernöjd med Kiwi och känner att jag har gjort framsteg. Nu kom jag in på en massa saker som egentligen inte var menade att komma nu så jag avbryter raskt och fortsätter där jag skulle... 


Efter agility och störningsträningen kunde vi faktiskt inte hålla oss utan tog med oss hundarna till fårhagen. Kiwi fick valla med Anja, för jag fixar det inte längre med min tjocka mage, och det såg jättefint ut! Några idiotvarvningar blev det först men efter en kort stund lugnade Kiwi ner sig ordentligt! Anja fick till en hel del fina stopp. Jag filmade och tänkte se om jag kan klippa ihop filmen och lägga ut den på hemsidan. Kanske lyckas... 


Laddar även upp två nytagna bilder på huset. Det ena på fransidan av huset där fasaden nu är helt klar. Jag är så nöjd med mitt fina hus. Den speciella vinkeln på taket gör att det blir hur coolt som helst!! Det andra fotot visar början på vår stora öppna spis.


Nu ska vi ut i skogen med hundarna och njuta medan det fortfarande är ljust ute!! 


Av Camilla - 8 februari 2009 12:23

Jag har blivit utmanad... Min första utmaning sedan jag började blogga, kul! Tyvärr är jag som alltid sent ute så några av de personer jag tänkte skicka vidare till har redan blivit utmanade från annat håll så jag kommer bara att passa vidare till tre stycken.


Så här låter denna utmaning:

Gå in i mappen: Mina bilder på din dator.

Gå till den sjätte mappen och därefter väljer du det sjätte kortet.

Visa den bilden i din blogg och skriv något om den.

Invitera sex stycken nya att vara med på utmaningen.

Länka till dem och låt de veta att de är utmanade.


Jag skickar utmaningen vidare till:

Mia

Catarina

Hanna



En bild på mig

 Jag letade med spänning mig in i den sjätte mappen och valde den sjätte bilden, hoppas den är ok att visa i bloggen...;o). Vilken bild det blev ser ni ovan. Jag befinner mig i Götet på ett besök hos en av mina bästa vänner Therese. På bilden ser ni mig och en halv Cicci, en superhärlig norrlänning, i en taxi på väg in till Göteborg city för att festa loss. Jag vill minnas att denna kvällen var otroligt lyckad, vi var fem tjejer som höll igång hela natten lång.


Ovido - Quiz & Flashcards