Direktlänk till inlägg 12 oktober 2009

Träning i veckan

Av Camilla - 12 oktober 2009 09:05

I förra inlägget berättade jag att det börjar hända saker med min lilla Kiwi och faktiskt så tror jag att jag hade rätt! Varenda träningspass sedan dess har känts helt fantastiskt - vi har fått tillbaka den "rätta" känslan igen och ser mycket ljust på framtiden! Skrattande


Vallning: I tisdags var vi hos Anja. Jag började med lina på Kiwi och höll mig i nedre delen av 25:an, hon gjorde en del fina saker men jag fick oxå fram hennes beteende som hon tar till när hon blir osäker, släpper fåren och kommer till min vänstra sida. Jag försökte vara snabb med smacken men det funkade bara ibland... förmodligen var jag för sen när det inte funkade! Jag misstänker oxå att detta beteende kommer när hon blir trött i huvudet, hon slutar tänka själv och frågar mig om hjälp. Till skillnad mot lydnaden vill jag ju inte att hon ska göra det! När det kändes som vi inte kom vidare tog vi av linan (då hade Kiwi pausat oxå) och körde små hämt. Jag lade henne kl 6, gick ut till klockan 4 resp 8 (typ) klappade och pyshade och lade henne sedan kl 12, för att sedan göra om övningen. Flera ggr sneddade hon in och gick in framför mig (ville att hon skulle runda mig) och då stöttade jag henne genom att snurra runt med pisken i handen för att få ut henne. Till slut gick hon riktigt bra!


I torsdags var vi hemma hos Elisabeth på hennes får och OJ VAD DET KÄNDES BRA!! Första passet hade jag Kiwi i lina men behövde knappt använda den. Hon tog mina kommandon jättebra, (ligg, smacken och klappen... alltid ngt!) Hon var inte alls så intresserad av att komma in till min sida tack och lov! Som vanligt var hennes lilla hjärna trött vid andra passet, där saknade jag den där härliga känslan men kunde inte riktigt sätta fingret på vad som var annorlunda mot det tidigare passet. Jag tog därför av henne linan och gjorde små hämt, precis som på tisdagen och detta gjorde hon superbra! Var mycket duktigare på att runda mig, krävde mindre stöd. Duktiga hund!! Jag nöjde mig ganska snabbt eftersom lilla damen var trött i huvudet och det enda jag ville uppnå var framsteg från tisdagens pass och det fick vi absolut. På många sätt!!


När Mickis var nere för ett år sedan gjorde vi en övning där fåren stod i fålla och hundarna skulle gå lugnt mot dem och sedan flankera ut. Mickis hade ställt ut pinnar som stöd. Nedan ser ni två bilder på samma övning.


1). Här går Elisabeth och Frasse rakt mot fåren..


 


2). Cilla hjälper Ester att flankera till höger


 


Ville man försvåra det hela lite (och det ville ju JaffaTungan ute) kunde man testa sina kommando och gå zick-zack mellan pinnarna (där andra gick rakt mot fåren).


 


Jag klurar lite på om detta kan vara en övning för Kiwi för att lära henne att flankera??? Eller är det för tidigt, ni som kan det här med vallningObestämd?? Jag längtar tills Mickis kommer om två veckor, superkul ska det bli!!


Agility: I onsdags var det träningstävling på klubben och Kiwi och jag ställe upp! Vi hoppade över slalom, då jag med säkerhet vet att hon inte kan det, och körde resten av banan. Det gick faktiskt riktigt bra! Några missar blev det där jag inte hann placera mig så det kan jag inte beskylla Kiwi för! Bäst av allt! Hon lyckade fokusera trots att hon var uppe i stress (längst ner i inlägger kan ni läsa varför). 


Lydnad: I måndags var jag och E i Saxnäs och tränade. Jag tränade bla rutan vilket gick bra! I lördags var hela familjen på kalas i Hultsfred och firade Fredriks pappa så det blev ingen träning. Jag var lite sugen på att stanna på Hultsfreds Bk och hade därför med mig ombyte, men eftersom vädret var som det var hoppade jag över det för Fredrik och Celvins skull. Annars är det rätt kul att vara på andra brukshundsklubbar för en gångs skull.


I går var Fredrik, jag och Celvin inne och firade Pers födelsedag så det blev inte någon träning då heller MEN när jag på kvällen sitter där i soffan... beklagar mig på att det är mörkt ute redan kl 19:30 och att jag inte vågar åka till klubben själv får jag ett meddelande från E. Vi pratar tävlingar mm och jag passar på och beklaga mig lite för henne oxå och vad händer då? Hon erbjuder sig att följa med å träna!! Jippi! En stund senare möttes vi upp på klubben. Kiwi var taggad upp över öronen vilket var precis enligt min plan! Perfekt, jag misstänker att det är sån hon kommer vara vid debut så jag ville träna på det. Vi började med lite linförighet vilket gick riktigt bra, E berömde ossSkrattande! Ett läggande under gång, perfekt!! Tyvärr tragglade jag det ett par ggr till och fick bekymmer med att hon reste sig upp. Blir inte så orolig behöver bara träna detta lite mer för jag tror att det kommit av att jag i vallningen lagt henne för att bromsa och sedan smackat upp henne snabbt på benen. Har märkt även i vallningen att hon inte legat kvar alla gånger, vilket är det hon varit allra bäst på tidigare! Får träna detta mycket mer i andra situationer. Vi tar oss bort till hopp över hinder. Shit, när gjorde vi det sist? Gick fint efter ett par ggr. Först ville tösen ligga ner famför hindret (gör ju så i ag) men när jag påmint henne så gick det fint! Ställande under gång behöver jag träna mer och jag fick lite tips av E. Efter en liten paus kommenderade E mig. Egentligen var det kanske dumt?? Jag kände att Kiwi var TRÖTT i huvudet men ville ändå passa på när erbjudandet frän E kom. Kiwi höll ett mycket bra fokus på mig men hamnde ur position, för långt fram, flera ggr. ett problem vi drog på oss under tiden jag var gravid som kan komma fram ibland när Kiwi är trött. Måste bort!! Vi avslutade med att gå upp till agilitybanan och ta slalom. Snuttan gjorde det perfekt på en gång. Att dumma jag sedan skulle ge mig på det ytterligare en gång beöver vi inte nämna här! Vi avslutade iaf bra!


Tja, just nu känns det som träningen flyter på riktigt, riktigt bra. Vi kommer framåt hela tiden och har glädje och den där härliga känslan finns där varje pass. Lite trist att nämna detta nu i all lycka men det finns fortfarande ett litet svart moln på den klarblåa himlen. Kiwi fixar inte att stå lugn och titta på andra när de kör agility. Hon beter sig riktigt illa faktiskt! Skäller och har sig vilket främst är frusterarde för mig och de runtomkring men gör oxå att hon tar "slut" mycket fortare, hon är ju igång hela tiden. Det enda som funkar är att stoppa in henne i en bur med en filt över men det passar ju inte att göra det alltid! Jag har fått många goda råd och jag har testat och tränat. Det blev lite bättre ett tag för att nu vända och bli värre igen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag inser att jag måste träna mer... men hur? Jag tror bara att det blivit en "grej" som jag måste bryta!




 
 
Ingen bild

Mamma

13 oktober 2009 13:45

Härligt att höra att det går framåt! =D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards