Alla inlägg den 28 december 2008

Av Camilla - 28 december 2008 18:44

Julafton

Tidigt på morgonen begav vi oss av till klubben, hundarna och jag. 

Kiwi fick först träna lydnad. Jag hade bestämt mig för att om hon kändes fin skulle jag testa momenten i klass 1 för att få en liten temp på hur vi ligger till i träningen. Jag hade inte varit på klubben på ett bra tag och faktiskt helt struntat i att träna moment ett bra tag då jag känt att Kiwi varit lite splittrad. Jag har så klart inte låtit bli att träna (tvärt om vi kör en stund varje dag) utan tränat på det som kommer i lydnadsklasserna fast på ett litet annat sätt än just i själva momentet. Svårt att förklara men ni kanske förstår? Hur som helst så kändes Kiwi hur fin som helst och allt gick bättre än förväntat! Dock behöver jag hjälp med finslip. Jag upptäckte att Kiwi bla. lägger sig på ena frambenet på platsläggningen. Hur rättar man till det???? Förutom det ligger hon jättefint med huvudet i backen och rör sig inte det minsta. Sen är jag rädd för att hon hamnar lite långt fram i  fria följet. Mitt fel - jag har tränat liten Tindra innan:o)!

Vi tränade även lite läggande under gång och där var hon jätteduktig, tacka vet jag BC;o).


När vi var klara gick vi och hämtade de andra hundarna och de fick leka av sig på det stora fältet. Vi var ju ensamma:o). Jag gjorde det stora misstaget och lät Kiwi bära runt på sin leksak... vips så var den borta.  Jag letade efter den ett tag och hundarna gjorde mig sällskap. Kom själv på hur roligt det måste sett ut, folk måste ha undrat om jag inte hellre skulle promenerat i skogen. Ha, ha, Tänk er själva, jag gick verkligen från ena sidan till den andra i stora bågar med tre hundar springandes runtomkring.

Jag tränade även Tindra i något som man kanske skulle kunna kalla freestyle. Kanske ska jag sätta ihop hennes trix till musik, Jag tror att Tindra kan tillräckligt med trixs för att kunna sätta ihop ett program och ställa upp i klass 1. Nu när hon har varit fräsch så länge tänds ju ett litet hopp. Vi får se!


Efter ett tag kom jag på att ett uppletande skulle sitta fint då vi just hade en stor plätt "färdigvallad" och klar och blev ännu mer ivrig att hitta Kiwis leksak. För en gångs skull hade jag dagen före tömt bilen på hundleksaker så jag hade bara denna med mig. Grr, jag hade bestämt mig men det verkade inte bli som jag ville ändå. Jag skickade hundarna flera gånger för att leta men de kom bara tillbaka med träbitar och lite annat, inte det jag letade efter. Jag gav upp och satte hundarna i bilen och skulle just köra hem och DÅ SLOG DET MIG... jag hade en leksak inslagen som julklapp till min kompis hund i påsen i baksätet. Den rök därmed och Kiwi fick göra sitt uppletande;o). (Har köpt en ny till min kompis hund!) Jag satte Kiwi på ca 15 meters avstånd, gick ifrån henne och lämnade leksaken i lite högt gräs sedan gick jag tillbaka och skickade henne. Hon sprang snabbt ut och hamnade någon meter till höger om leksaken men vände tillbaka, hittade leksaken och sprang raka vägen tillbaka till mig. Jag gjorde om detta och exakt samma sak upprepade sig. Då flyttade jag mig ca 25 meter till vänster, lade ut leksaken igen och gick tillbaka och skickade Kiwi. Denna gången sprang hon alldeles för långt till höger, kom på att det inte var så lysande gjort av mig. Hon letade på det gamla stället där leksaken låg sist. Jag kallade in henne och skickade igen på lite närmare avstånd men hon sprang iaf för långt till höger om leksaken. Jag lät det vara för idag. Jag kollade på klockan och såg att vi varit ute i flera timmar. Jag kände en otrolig tacksamhet för mina härliga hundar och faktiskt hade ett litet hopp tänts för att Kiwi och jag skulle kunna debutera lydnad i april.


På eftermiddagen fick Kiwi följa med till Morbror Uffe m familj och Kalle anka. Hon behöver miljötränas då jag anser att hon är lite väl mesig mot vissa människor (speciellt stora karlar). Dock visade hon ingen rädsla för någon utan trivdes mycket bra i både Uffes och Stigs sällskap och alla andras så klart. Att både Uffes och Stigs hjärtan klappar lite extra för den typen av hund som Kiwi är rådde det inget tviviel om. 


Juldagen

I dag tränade vi ungefär samma moment som igår,  lade till ställandet men jag fick inte riktigt till det. Jag märkte att det var min tajming som inte satt som den skulle så jag bestämde mig för att strunta i det till slut. Jag ska nog be någon titta på mig, förmodligen behöver jag bara rätta till något litet hos mig själv för detta har gått bättre tidigare. Jag som trodde att hon nästan kunde detta, tji fick jag. Allt annat gick precis lika bra som gårdagen så jag var mycket nöjd i det stora hela.


På eftermiddagen/kvällen var vi hemma hos mina föräldrar och åt kalkon. Jag lovar, det finns ingen i hela välden som gör godare kalkon än min mamma!   


Annandagens träning

Idag lade vi även till hopp över hinder. Jag kom på att jag har rätt dålig koll... Jag vet hur momentet ska se ut men vilka kommando använder man och hur högt ska hindret vara? Klantiga matte... Jag satte Kiwi, ställde mig på andra sidan sa hopp och sedan fot. Duktiga Kiwi gjorde precis som jag bad henne.


Ja, vad ska man säga, vi är verkligen i ett uppsving när det gäller träning för några veckor sedan var vi nere. Det är väl det som är tjusningen med hundar och träning.  

Ovido - Quiz & Flashcards