Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

Goda och nyttiga frallor

Av Camilla - 11 januari 2010 13:26

Tänk att man kan ha så mycket å göra trots att man är mamma-LEDIG. Vadå ledig...?   Nädå, skämt åsido men idag har jag bland annat bakat matbröd. Goda frukostfrallor som dessutom är nyttiga. Det ni! Jag bakade dessa i förra veckan men de var så uppskattade här hemma så de tog slut på ett kick och det är väl ett ganska bra betyg. Idag bakade jag en dubbel sats så kanske räcker frallorna några dagar till den här gången .



 

Vill ni ha receptet? Här kommer det!


Pauluns GI-frallor

50 g jäst

1/2 l mellanmjölk

3 1/2 dl havregryn

1/2 dl krossade linfrön

1/2 dl Sesamfrön skalade

1/2 dl solrosfrön


2 tsk salt

2 tsk flytande honung

6-7 dl dinkelmjöl siktat

1 dl grahamsmjöl

1/2 dl rapsolja


Blanda jästen med fingervarm mjölk i en stor bunke. Häll i havregryn, linfrön, sesamfrön och solrosfrön och rör om. Låt stå under duk tills det kommer upp små bubblor från degen. (Tips, du kan ställa skålen i ett vattenbad i diskhon men se till att det inte blir för varmt). Blanda i salt, honung och lite mjöl i taget. I början går det bra med en trägaffel men mot slutet kan du bearbeta degen med händerna. Häll i oljan i slutskedet av knådandet. Degen ska vara ganska lös men lossna från händer och degbunke.

 Forma små bullar (ca 20 st) platta till dem och lägg dem på en ugnsplåt med bakplåtspapper och låt jäsa under duk i ca 30 minuter. Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 graders värme i 12 minuter.

Källa: Pauluns GI-månad, fitnessförlaget 2007


Frallorna håller sig saftiga i flera dagar och är helt ok att äta efter att de har legat i frysen. Jag ger dem högsta betyg!!

 
 
Ingen bild

Anna-Lena

11 januari 2010 14:12

Dom ser smarriga ut Camilla! Ska testa!! Man blir ju så trött på köpebröd...tycker att allt smakar samma.

 
Ingen bild

Sambon

11 januari 2010 14:38

Instämmer att de var SUPER-goda.

 
Ingen bild

mamma

11 januari 2010 16:16

Jag kommer på onsdag och smakar! Ät inte upp alla Fredrik! ;o)

 
Ingen bild

Bosse

11 januari 2010 20:56

Du kan väl frysa ner en tills jag dyker upp

 
Ingen bild

Emma

11 januari 2010 22:13

Vad duktig du är Camillis! Dom ser supergoda ut :)

 
Ingen bild

Frida

10 maj 2013 08:55

Hej! Sprang på ditt recept här och tyckte de verkade himla smarriga. Men undrar hur lång tid det tar att vänta på "bubblorna"?

 
Ingen bild

Ayla

10 januari 2014 14:11

Har bakat dem nu. Riktigt goda! Hade lite spenat hemma, sa jag blandade spenaten med lite farost, kavlade ut ett par av bullarna och la spenat-farost blandningen pa och vips sa blev det goda piroger :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards