Direktlänk till inlägg 2 november 2008

Vallning för Mickis

Av Camilla - 2 november 2008 19:10

Lördag 

På lördagen var vi först i Södra Bårby och tittade på Mickis som startade Kylie i en IK-1. Hon är så frän den lilla hunden, snabb som en vessla med mycket motor. Kylie har samma pappa som Kiwi förresten men de är inte särskilt lika. 


Efter prisutdelningen åkte jag, Mickis och Anja hem till Anja och tränade på fåren.  Kiwi fick valla inne i 25:an. Hon är så duktig min lilla pärla, dock har hon en matte som ibland lyckas trassla in sig i en massa får;o). När jag går fel ställer jag till det för hunden och därav kom några "sprängningar". Kiwi tappar kontrollen och går in med för hög hastighet och trycker fåren åt alla håll, typ... He he, ni vallningsfantaster som läser detta får inte skratta åt mitt sätt att förklara vad jag ser, har inte hunnit lära mig alla termer än men jag bjuder på det.


Mickis berömde Kiwi för hennes fina avstånd och tyckte att hon så fin ut. Det ska nog kunna bli en vallhund av henne. Jag behöver dock träna på att gå så att jag kan vara ett stöd till Kiwi och hjälpa henne att göra rätt nu i början. Mickis sa att vi på söndagen skulle träna inne i en fålla och att jag skulle lära mig att svänga genom att gå som i en åtta. Låter inte så svart va?? Nähä... 


Söndagen 

Sagt och gjort, klockan 10:00 på söndagen satt vi ett gäng förväntningsfulla kusare runt Anjas matsalsbord och lyssnade på Mickis som berättade om vallning och vallhundar. Jag sög åt mig som en svamp och fick lära mig massor av saker om min nya favvo-gren. Sen bar det av ut i fårhagen.


När jag för tredje gången samma dag var inne i fållan med Kiwi hände plötsligt något. Jag bara började förstå och det kändes plötsligt bra att går där då det funkade. En ganska simpel men högst nödvändig övning för att jag skulle kunna lära mig. Jag lade Kiwi ner några gånger när hon var i balans och hon tog mina kommando riktigt bra. Vi avslutade med att Kiwi fick gå några steg efter fåren, där jag sedan stannade henne. Oj vad skoj det var! Kvällen avslutades med fika och en sammanfattning av dagen. Jag ska fortsätta att träna i fållan, lägga på kommando ligg i balans, låta Kiwi driva lite grann och se hur det går. Nu har jag sån tur att Mickis kommer igen sista helgen i november och håller kurs i två dagar. Om jag bara kan avboka föreläsningen för Memea Molin så kommer jag självklart att vara med båda dagarna. Det är en enorm förmån att få träna för en sådan duktig tränade det kan man bara inte missa. Att hon dessutom är Kiwis uppfödare är ju ett ännu större plus. 


Tack Mickis för en rolig och lärorik helg och tack Anja för att vi fick träna på dina fina får. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards