Alla inlägg den 15 november 2008

Av Camilla - 15 november 2008 19:55

Idag hade vi näst sista tillfället på valpvallhundskursen. Vi började med att ha hundarna i fållan tillsammans med 8 får. Efter det skulle hunden vara lös utanför fållan och vi fick träna på att stanna hunden klockan 12 och att byta varv. Kiwi var superduktig på detta. Kanske för att vi har gjort detta en del förrut fast inne i en lite större fålla. 


Efter detta var det dags för allmänlydnad där vi tränade hundarnas uppmärksamhet på snabba kommando; sitt, ligg, sitt kvar, ligg kvar och kom och i en annan övning att hundarna förstod och tog kommandot ligg i fart och på håll. Båda dessa övningar gick toppen! 


När kursen var slut behövde både hundarna och vi (Anja och jag) en paus för lite vila och mat. Inne i huset väntade Per med en supergod korvgryta. Tack snälla Per!


Efter lunch var det dags för Jaffa och Kiwi att träffa fåren igen. Jaffa var först ut. Jag hade inte sett henne på två veckor och jag blev mäkta imponerad av både hennes och Anjas framsteg. Det var en helt ny hund! Främst drev hon med små fina tempoväxlingar men det var även en massa andra detaljer som hade finslipats!  Det ska bli kul att höra vad Mickis har att säga om den lilla tösen när hon kommer om två veckor. Jag tog en hel del bilder idag när Jaffa vallade, tyvärr blev alla "blaha blaha" då jag inte kunde zoma in mer, men jag lägger in en bild på Jaffa iallafall. Låt fantasin flöda...;o).


Sedan var det våran tur. Kiwi och jag var inne i en medelstor fålla tillsammans med 8 får. Vi tränade vidare på att gå, byta varv mm som tidigare men lade även på ett kommando på ligg och Kiwi tog det riktigt bra!  Kiwi är en pärla! Hon sköter sig jättebra, vår potential ligger absolut i att jag ska lämna väg för fåren och Kiwi. Någon gång måste jag ju lära mig;o).


När vi kom hem stupade både jag och Kiwi, jag i soffan och Kiwi i sin bädd, trötta och belåtna! Vi hade dessutom sån tur att husse hade varit ute med Meya och Tindra så vi kunde vila med gott samvete. 


Nu ska jag bli bjuden på god middag av en trevlig man för 2:a gången idag. Den här gången är det min sambo som har lagat en kycklingrätt som ser hur smaskig ut som helst. 

Ovido - Quiz & Flashcards