Direktlänk till inlägg 18 november 2009

Vi tränar rutan

Av Camilla - 18 november 2009 22:09


På dagen idag har jag, Celvin och Kiwi varit i stan och träffat två vänner. Vi gick först en långrunda (jättekul att gå på nya platser och dessutom få sällskap!) och sedan hem till en av dem som bjöd på supergod paj. Jättetrevligt! Nästa gång ska vi träffas hemma hos ossGlad.


Usch vilket väder det har varit ute i kväll. Blåst och regn. Celvin och jag gick bara en liten runda med hundarna ikväll, jag tycker att det är lite läskigt att vara ute när det blåser mycket och ville inte att Celvin skulle råka få en gren eller annat på sig, I allafall var det det jag intalade mig var orsaken när jag vände hemåt tidigare än jag först tänktFlört.


Fredrik har varit i stan ikväll och träffat en kompis och då roade vi oss med att träna rutan - INOMHUSTungan ute. Ja, ja, all träning är bra träning heter det ju!!


När jag började med rutan för några veckor sedan hade jag den ganska liten, så liten att Kiwi precis kunde komma in och vända sig i den. Jag väntade ut henne, lät henne tänka och klickade när hon förstod. Efter det har jag ökat avståndet när jag skickat henne och succesivt ökat avståndet mellan konerna. So far so good! Nu har vi fått ett problem som ni kan se på den allra sista bilden. Kiwi har fått för sig att hon ska stå mellan de två högra konerna oavsett från vilket håll jag skickar henne. Inte alltid (bildbevis på det) men för många gånger ikväll för att det ska vara en slump. Ett tag funderade jag på om jag skulle bråka med henne om det (utebliven belöning) men eftersom jag vill ha en perfekt ruta (vem vill inte det?) så var jag tvungen att lösa problemet. Jag minskade rutan igen och skickade på kortare avstånd och vips så gick det bättre igen. Om någon har något bra tips på hur jag kan jobba vidare tar jag tacksamt emot det! (Så slipper jag kanske göra en massa onödiga felObestämd)


 


       


Ps. Jag fick f.ö köra över och hämta Fredrik i stan nu i kväll. Bussen han åkte med blev stannad av polisen vid brofästet. Det blåste så mycket att de fick vända köra samma rutt tillbaka igen...

 
 
Catarina

Catarina

19 november 2009 11:34

Targetträning är nog en bra idé samt kombination med att gå ut spikrakt och stanna direkt på kommando samt dirigeringsövningar höger & vänster. Optimalt är ju om hunden alltid går helt rakt ut därifrån man står tills man kommenderar stå och att de då inte först snurrar något varv. I så fall blir ju konerna oväsentliga, särskilt om man kan dirigera dem OM de nu ändå skulle hamna lite fel... Minns att spana hade en förkärlek att alltid försöka gå in i rutan från höger på tävling, vet fortfarande inte vad hon fick det ifrån - hon gjorde det inte på träning :)

http://sigge-spana.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 25 augusti 2011 13:15


Per och jag byggde upp en agilitybana klass 1 och då såg det ut så här:       Det är så otroligt bra få se sig själv på film. Många saker känns annorlunda mot hur det ser ut. Både till det bättre... och sämre :) ...

Av Camilla - 30 april 2010 22:12

Ja du kära mamma Rhu, vart tog jag vägen? Det undrar jag oxå. Tiden bara springer iväg, veckorna består av måndagar och fredagar typ :) Kan bero på att jag har en liten ettåring som sällan eller aldrig sitter still (gulle  ) att det är fina, ljusa kv...

Av Camilla - 19 mars 2010 09:49

För några dagar sedan anmälde jag mig och Kiwi till tre tävlingar. Två stycken lydnadsklass 2 och en agilitytävling så nu är det bara att vakna ur vinterdvalan och sätta fart med träningen igen. Vår lilla vila har faktiskt bara gjort oss gott för vis...

Av Camilla - 19 mars 2010 08:32

Tack snälla alla ni som har hört av er, era ord värmer verkligen! Vi kommer inte att åka in med Meya idag, vi upplever inte att hon är så dålig att hon måste få sluta akut utan vi (Fredrik och jag) behöver mer tid på oss för att förbereda oss. Meya k...

Av Camilla - 18 mars 2010 12:53


  Idag var vi hos veterinären för att vaccinera hundarna. Då jag bokade tiden bad jag dem sätta upp lite extra tid för att hinna känna igenom Meya lite ordentligt eftersom jag känt att hon börjar bli gammal och förmodligen har ont i sina små leder...

Ovido - Quiz & Flashcards